OTS0224 5 II 0278 IEP0001 AI Do, 19.Sep 2002
Aussenpolitik / Europa / Parlament / Irland / Referendum / International

Irisches Nizza-Referendum am 19. Oktober: EP-Präsident Pat Cox engagiert sich für ein Ja seiner Landsleute

Wichtig für Irland und für Europa - zweites Nein bringt Krise und Unsicherheit für die Erweiterung

Wien (OTS) - Der irische Präsident des Europäischen Parlaments Pat Cox begrüßte heute die Ankündigung der Regierung in Dublin, die Volksabstimmung über den Vertrag von Nizza am Samstag, den 19. Oktober durchzuführen.

In einer in Brüssel veröffentlichten Erklärung, wies er auf die Bedeutung des irischen Referendums für Irland aber auch für die Erweiterung der Europäischen Union hin:

"The vote on the second referendum on the Nice Treaty will be a defining moment for Ireland and for Europe."

"There is a lot at stake. A second rejection of the Nice Treaty would plunge the European Union's main strategic agenda, that of enlargement, into a period of uncertainty and potential crisis. This is not in the interests of the European Union, nor of the accession states and most assuredly not in Ireland's own self interest."

"For a generation Ireland has chosen intelligent interdependence rather than isolated independence. In crossing that bridge we have moved from stagnation to opportunity. We owe it to ourselves and future generations to stick with that proven path to success."

"Before I was elected President of the European Parliament in January this year I made a commitment to campaign actively in Ireland, as an Irish citizen and as an elected Irish representative, for a "yes" vote in a second referendum. Over the next four weeks I shall therefore be spending as much time as my diary allows campaigning."

Das detaillierte Programm des EP-Präsidenten in den Wochen vor dem irischen Referendum ist der persönlichen Homepage des EP-Präsidenten www.patcox.ie zu entnehmen.

Brüssel:
David Harley, Pressesprecher des EP-Präsidenten