Ein neues Modell der Zusammenarbeit für die Verteidigungsindustrie

Wien (OTS) - SPERRFRIST BIS 21. Juni 16.00 Uhr =

Für Wettbewerb im Bereich der Defensivwaffen-
Herstellung in Europa spricht sich Lars G. Josefsson, Präsident und CEO der Celsius Gruppe im Rahmen des 15. Internationalen Nato Workshops über politisch-militärische Entscheidungsfindung, der von 20. bis 22. Juni in der Wiener Hofburg abgehalten wird, aus. In der europäischen Debatte über die Verteidigungsindustrie wird betont, daß europäische Mischkonzerne geschaffen werden sollten, die von Raketen über Flugzeuge bis hin zu Elektronik alles herstellen.

Regierungen und Firmen bevorzugen gleichfalls diese zivilen und militärischen Mischkonzerne, weil sie in den einzelnen Ländern heimisch genug sind, um Regierungsaufträge zu erhalten. In seiner Rede vertritt Josefsson die Position, daß auch in der Verteidigungsindustrie nur nach marktwirtschaftlichen Bedingungen und nicht nach planwirtschaftlichen Kriterien vorgegangen werden muß, um die Erhaltung des technologischen Fortschritts und der Wettbewerbsfähigkeit garantieren zu können. Grenzüberschreitende Kooperationen zwischen den Konzernen stehen für geringere Kosten und billigere Waffen. Josefssons Lösungsansatz für die nordeuropäischen Länder sieht vor, daß 1 % des Verteidigungsbudgets dafür reserviert werden sollte, Impulse für grenzüberschreitende Kooperationen zu setzen.

(Zusammenfassung)

BITTE SPERRFRIST BEACHTEN

Für Rückfragen wenden Sie sich bitte an:
Kjell Göthe Informations Director, Celsius AB Telefon: 08 463 00 19 Fax: 08 463 00 96 Mobil: 070 583 95 44

Im folgenden finden Sie den Pressetext in englischer Originalfassung:

Lars G. Josefsson, President and CEO of Celsius Group, has been invited to talk about Economic Implications of European Security at the XVth International NATO Workshop on Political-Military Decision Making in Vienna, Austria. In his speech he talks about a new model of = cooperation for Defence Industry in Europe.

Lars G. Josefsson is the former President and CEO of Ericsson Austria.

This is a part of the speech:

A new model of cooperation for Defence Industry in Europe

In the European debate about defence industry it has been emphasised that centres of excellence should be developed, creating conglomerates covering everything from missiles, aircraft to electronics. But it is wrong to believe that reconstructuring of the European defence industrial base means that only one big supplier in each sector of the defence industry should remain in order to maintain the European technological level.

There are Governments and companies in favour of the formation of a European civil/military conglomerate, which would be seen as domestic enough in each country to win contracts from their own Government. = There are also Governments who are unwilling to buy from foreign companies or to harmonise their procurement.

We also have to recognise that there are European defence industries, like Celsius Group, who currently have substantial interests in and trade with the US. Therefore there may be circumstances in which there are those who might not share the enthusiasm for the future large scale European rationalisation.

Creating a sole supplier in Europe will give costumers no alternatives. Where are the challanges that industry needs in order to keep its technological competitiveness? Historically, centrally planned = economies have never proven to be efficient and as a result governmetal subsidiaries have developed in order to support the existing industry.

The European defence industry must decide which way to go: central planning or market economy?

Strong forces within the EU wish to promote an extansion of the planned economy in this field. But a market economy is founded in competition, which requires many customers and suppliers. The defence industry must instead start to become more like other commercial industries. A = further benefit is that various forms of cross-border collaboration can result in lower costs and less expansive weapons.

A constructive view of the key problem could be to

Corporate on R & D and product development Eliminate over capacity Maintain national sovereignty and support national industrial development Create true cross border companies

Focusing on future development and production of defence equipment, I have in the discussion of cooperation between the Nordic countries proposed that one way to take a concrete step should be to reserve 1% = of the defence budget to stimulate cross border defence cooperation in the Nordic area.

Celsius is an advanced-technology international industrial gtoup, with domestic markets in the Nordic countries, the U.S.A. and Australia. Firmly founded on a comprehensive joint technological base, operations focus primarily on three priority areas: Defence, Commercial Aviation Services and Business Development, which currently comprises materials technology, explosives and informatics. With annual sales of approximately SEK 12 billion, the Celisius Group numbers some 11.000 employees.

(end)

ORIGINALTEXT-SERVICE UNTER VERANTWORTUNG DES AUSSENDERS | NEF/OTS